Caribisch warm en cultureel Cambodja - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Lise en Merel - WaarBenJij.nu Caribisch warm en cultureel Cambodja - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Lise en Merel - WaarBenJij.nu

Caribisch warm en cultureel Cambodja

Blijf op de hoogte en volg Lise en Merel

10 April 2014 | Thailand, Bangkok

De busreis van Vietnam naar Cambodja, die uiteraard langer duurde dan de aangegeven 6 uur, was zowaar goed geregeld. Aangezien we de grens over gingen, moesten we een nieuw visum krijgen. Na enigszins te hebben getwijfeld om ons paspoort aan het buspersoneel te geven dit uiteindelijk toch gedaan. Tijdens de lunch kregen we netjes onze paspoorten inclusief visum en stempel terug. Top! Het was wel erg grappig om het buspersoneel heen en weer te zien rennen met onze paspoorten en flesjes water waar ze geld in stopte zodat het waarschijnlijk allemaal snel werd geregeld.

In Phnom Penh stond er een TukTuk van hetzelfde bedrijf voor ons klaar om ons voor een vriendenprijsje naar ons hostel te brengen. Het hostel waar we in sliepen was net een maand oud, dus nog super schoon, netjes en nieuw. De volgende dag hadden we een TukTuk geregeld die ons voor nog geen 10 euro de hele dag rond reed. Eerst hebben we de killing fields bezocht, waar de schade die Pol Pots Rode Khmer heeft aangericht te zien is. Een derde van de bevolking is in de jaren 70 omgebracht omdat Pol Pot een agrarische communistische staat wilde opzetten. Iedereen die intelligent was of dat leek kon een gevaar zijn en moest worden vermoord. We kregen een koptelefoon met een gids die je van plek naar plek leidde. De uitleg was erg duidelijk en de extra fragmenten van overlevende maakte het nog indrukwekkender. Na de killing fields hebben we het bijbehorende museum bezocht. Dit was voorheen de gevangenis waar de Cambodjanen heen gingen voor ze werden getransporteerd naar de killing fields. Het hele museum hing vol met foto’s van alle slachtoffers en martelwerktuigen.

Hierna hadden we het wel even gehad met alle oorlogsdingen die we de afgelopen week hadden gezien in zowel Vietnam als Cambodja. Het was tijd voor ontspanning en relaxen, dus gingen we de volgende dag richting Sihanoukville, een heerlijk kustplaatje. Uiteraard duurde deze busreis ook langer dan dat ze ons hadden verteld, namelijk 7 uur in plaats van 4 uur. Na onze tas gedumpt te hebben, op zoek gegaan naar wat te eten. Toen we terug kwamen in onze kamer bleek deze nog warmer te zijn dan toen we aankwamen. Onze airco werkte voor geen meter. De staff van het hostel kwam een kijkje nemen, maar kon helaas pas de volgende ochtend onze airco maken. Hier gingen wij uiteraard niet mee akkoord, wat erin resulteerde dat we om 8uur ‘s avonds door Sihanoukille aan het sjokken waren opzoek naar een nieuw hostel met werkende airco. Bijna alles zal al vol, maar uiteindelijk was het ons gelukt om een werkende airco te vinden. Onze mooie tassen weer opgedaan en deze naar het andere hostel versleept. Daarna was het tijd voor een broodnodige douchebeurt. De avond hebben we verder relaxend doorgebracht.

De volgende ochtend gingen we weer van hostel verwisselen, omdat we het o zo fijn vinden om met onze mooie zware rugtassen de berg op en neer te lopen in 35 graden. Dit keer een gezellig backpackers hostel. Hierna was het tijd voor het strand!! De zon scheen op zijn best en de strandbedjes en fruitshakes waren top. Onze dag was nu al geslaagd. Bij terugkomst in een hostel liepen we op tegen een groep Engelse jongens op die ons direct vroegen om gezellig mee te drinken. Het feit dat we nog niet avond hadden avond gegeten hield ons niet tegen. De torens bier en drankspelletjes vlogen je om de oren. Na toch maar even snel een hamburger te hebben gegeten, vervolgde we onze avond in de strandbarretjes. Elke bar in Sihanoukville heeft flyers waarmee je tot 12 uur gratis een drankje en shotje kan halen. Vaak had je per bar een stuk of 2 flyers waardoor de avondjes aardig goedkoop waren. Backpackers bugdetproof. De volgende dag hebben we hetzelfde doorgebracht als je dag ervoor. Enkel dit keer waren de groep Engelse jongens verkleed als meiden, met hilarische momenten als gevolg.

In Sihanoukville hebben verschillende barren een booze cruise, een feestboot waar voornamelijk op wordt gedronken en gedanst. Na dit vanaf het strand gezien te hebben, waren we zo nieuwsgierig geworden dat we ons aan hadden gemeld voor de volgende. Er is elke keer een thema, dit keer superhelden en vikingen. Twee boten varen rond 2 uur uit om ‘s avonds om 7 uur weer terug te komen. Het was een geniale en super geslaagde dag die we niet snel zullen vergeten.

Na genoten te hebben van Sihanoukville was het tijd voor het paradijselijke Koh Rong. Binnen 45 minuten met de speed boot waren we er. Bij aankomst werden ons wat regels van het eiland uitgelegd. Het eiland heeft alleen elektriciteit tussen 7 en 2uur ‘s avonds, er zijn veel muggen en zandvliegen en het water is schaars dus maximaal 1 minuut douchen per keer. Het werd een paar dagen back tot the basics. Op Koh Rong waren ook weer de twee Zwitserse en Nederlandse meiden die we al veel vaker hadden gezien deze reis. Gezellig weer met hun opgetrokken en een meidenavond ingelast. Koh Rong is een super relaxt en mooi eiland. Vooral Long Beach waar we 1 dag heen zijn geweest is een parel van een strand met azuurblauwe zee. Het strand is 4 km lang en er is praktisch niemand. Het voelt alsof je op een onbewoond eiland zit. De zonsondergang daar bekijken was de beste afsluiter van die dag. Het enige nadeel van het eiland zijn alle zandvliegjes waar je helemaal knettergek van wordt.

Na 2 dagen om dit mooie eiland te hebben doorgebracht was het weer tijd om door te reizen. Siem Reap stond op de planning als volgende stop. Onze nachtbus zou om 8 uur ‘s avonds vertrekken en 12 uur duren. We hadden heel luxe voor een hotelbus gekozen. Ons was verteld dat hier een normaal bed in zou zitten. Verder hadden we geen idee wat we konden verwachten. In de bus zat inderdaad een normaal bed, echter wel op Cambodjaanse maat afgesteld. Hierdoor moesten wij tegelijkertijd draaien anders lagen we klem en we konden uiteraard onze benen niet volledig strekken. Maar dit mocht de pret niet drukken. De volgende ochtend kwamen we zowaar om stipt 8 uur aan. We waren in shock. Bussen kunnen dus toch op tijd rijden in Azië. Bij de bushalte een TukTuk gepakt die ons voor 2 dollar naar ons hostel bracht.

Ons hostel heeft een zwembad en een gave rooftopbar waar zand ligt, zodat je net het gevoel hebt alsof je op het strand bent. Terwijl je midden in een grote stad zit. We waren beide vrij gebroken van de reis dus hebben heerlijk de hele dag aan het zwembad gelegen. ’s Avonds in een local restaurantje gegeten en in onze rooftopbar nog wat gedronken. De volgende dag stond om 8 uur ’s ochtend een TukTuk klaar om ons naar de Angkor tempels te brengen. Deze tempels waren super gaaf om te zien, vooral de tempel die helemaal overwoekerd is door de bomen. Het was echter zo warm, 38 graden, dat we het 7 tempels later om 2 uur ‘s middags wel gehad hadden. We verlangden naar een duik in ons fijne zwembad. ’s Avonds weer in een local restaurant gegeten en op de rooftopbar wat gedronken. Lise is daarna nog in haar eentje de pub straat ingegaan, om te zien hoe het er daar aan toe ging. De volgende morgen vlogen we heel luxe vanaf Siem Reap naar Bangkok om het waterfestival, Thaise Nieuwjaar, te gaan meemaken. We zijn beide erg benieuwd wat dat ons zal brengen.

• 10 April 2014 - 14:48

Rachelle:

Wat leuk lies, grappig om dingen te herkennen! Ben heel benieuwd naar dat waterfestival heel cool om mee te maken lijkt me dus super veel plezier!

• 10 April 2014 - 17:34

Aglae:

Lieve meiden

Alweer een fantastisch verhaal vol emoties. Van de tempels kan je inderdaad genieten,maar met die hitte verlang je naar een koele duik.! Nu op naar het Waterfestival ( foto's graag )
    Liefs uit een grijs Wormer : Aglae

• 14 April 2014 - 21:52

Lydia:

Dag meiden, hoi lieve lise, tjeeee, had even een poosje niet jullie verhalen gelezen, super tijd hebben jullie hoor, lijkt wel in 80 dagen de wereld rond!! wat een fantastische wereld hebben we toch. He lis ik heb een ontzettend leuke vakantie gehad met je mam, toppie je hoort de verhalen wel, niet zo spannend als bij jullie natuurlijk.
    Hier in Gasselte alles oké en als je terug komt komen we gauw en gaan met Sil naar Strand. heeeel veel plezier nog, liefs gasselte

• 23 April 2014 - 15:41

Sandra:

Hoi meiden, wat een belevenis allemaal!! Dit zullen jullie echt niet meer vergeten! En...nog lekker 2 maanden voor de boeg om nog allemaal prachtige dingen te zien en mee te maken. En wij maar hard klussen in jamel zn huisje hahaha. Nog heel veel plezier. Xxx

• 23 April 2014 - 22:59

Mirella:

Leuk Leuk Leuk!
    Have fun girls. XX

• 18 Mei 2014 - 08:48

Astrid:

Ik lees het al GENIETEN met hoofdletters! ontzettend leuk om het weer te lezen.