Hectisch Hanoi - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Lise en Merel - WaarBenJij.nu Hectisch Hanoi - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Lise en Merel - WaarBenJij.nu

Hectisch Hanoi

Blijf op de hoogte en volg Lise en Merel

14 Maart 2014 | Vietnam, Hoi An

Binnen een uurtje zijn we met het vliegtuig van Vientiane, Laos naar Hanoi, Vietnam! Daar aangekomen hebben we een taxi gedeeld met twee andere meisjes naar ons hostel. Een minder punt was dat we heerlijk Hollands aankwamen met regen en kou. Welkom in het noorden van Vietnam. Onderweg al gelijk 631.000 scootertjes tegengekomen, die allemaal hun toeter wisten te vinden. In het hostel (beneden is een bar) was een goed feestje gaande. De muziek stond goed hard en de dronken backpackers zwalkten overal rond. Even omschakelen als je moe en nuchter aankomt. Met onze backpacks er tussendoor en snel naar onze heerlijk zachte bedden in een 12 persoonsdorm. De volgende dag was het enorm wennen aan de temperatuur, in Hanoi en omgeving regent het veel en is het vrij fris. We hebben dan ook vooral spijkerbroeken en truien gedragen. Iets waar we niet echt op zaten te wachten.

In ons hostel hangt een geweldige sfeer, allemaal gezellige backpackers, iedere avond wordt er een speciaal feest georganiseerd en het eten is heerlijk. Onze eerste dag in Hanoi hebben we een stadswandeling gemaakt. In het oude centrum was een mega grote bazaar vol met piepkleine volgepropte stalletjes. Overal waar je keek waren schoenen, tassen, jassen, meubels, eten, zo gek je het maar kon bedenken. De verkopertjes schroomden niet om "to big" naar ons te roepen wanneer wij een stalletje binnenstapten. Dit was tevens het enige Engels wat ze konden naast no. Ook hebben we tempels bezocht, waaronder eentje met een enorme opgezette schildpad. Een echte aanrader was het prisoner museum, over het leven in een gevangenis door de jaren heen: de Franse overheersing, de Amerikanen en verzetsleiders. Enkele cellen waren nog intact en ook de guillotine was behoorlijk griezelig. Het was echt heel indrukwekkend. De avonden in ons hostel hebben we doorgebracht met een beerpong competitie: een Amerikaans spel waarbij je een pingpongbal in bekertjes bier van de tegenpartij moet gooien.

Onze volgende bestemming was Sapa, een bergdorpje tussen de rijstvelden. We gingen samen met een jongen heen die we in ons hostel hadden ontmoet. De reis naar Sapa duurde ongeveer 12 uur met de bus. Dit was meteen onze eerste ervaring in een sleeper bus, helaas is alles gemaakt voor Vietnamese lengte en kan je je benen niet strekken. Uiteindelijk een paar keer gestopt, onder andere om de lading op het dak te inspecteren? Op twee uur van Sapa nog een uur op een andere bus gewacht, maar uiteindelijk veilig in Sapa aangekomen.

We hadden al een trekking geboekt vanaf Hanoi en konden na aankomst in Sapa douchen en ontbijten in een hotel, wat een luxe was. Onze trekking groep verzamelde zich en samen met een Duitser, een Noors meisje, een Amerikaanse meisje en de Engelse jongen gingen we op weg. We werden vergezeld door een hele groep vrouwtjes in traditionele klederdracht die ons de soms glibberige hellingen afhielpen. We liepen door de rijstvelden, langs dorpjes met varkens en bizons en genoten van de natuur. Het was jammer dat het die dag er bewolkt was in. Hierdoor kon je niet alles goed zien, maar het was evengoed adembenemend mooi. Aan het eind van de middag bij een homestay aangekomen, een soort slaapzaal/schoolreisje gevoel en dat bij mensen thuis. Omdat we nog wat vrije tijd hadden, zijn we bij een cafeetje wat gaan drinken. Dit werd gerund door een Nederlander die iets te enthousiast was en daarom appeltaart over onze Amerikaanse reisgenootje morste. Terug in de homestay als voorafje patat met knoflook gegeten, een verrassend lekkere combinatie. Daarna opnieuw heerlijk eten, vooral de tofu met kruidig tomatensausje was heerlijk. Later op de avond hebben we rijstwijn met onze host gedronken en daarna onder meerdere dekens gekropen vanwege de kou.

Dag twee nog meer heuvel op heuvel af gelopen, onder andere door een bamboo bos en langs een waterval. Deze dag scheen de zon en was het uitzicht over de rijstvelden nog mooier dan de eerste dag. Bij de lunch bedolven onder een koor kindjes met armbandjes: buy one for me, two for 5, 5 for 10 en dan in koor. Met een soort kleine pendelbus terug naar Sapa gebracht waar we de markt overgingen en avond hebben gegeten in het hotel voordat we de sleeper bus weer ingingen. Dit keer hadden we met zijn 3en de achterste vier stoelen en hadden we goed de ruimte. We konden zowaar onze benen strekken. We waren zo vroeg in de ochtend terug in Hanoi dat we nog niet konden inchecken in het hostel. Gelukkig hebben ze een lounge kamer waar we heerlijk een film hebben gekeken.

De volgende dag gingen we meteen door naar Halong Bay. De bus vertrok heerlijk vroeg in de ochtend. We hebben de laatst dagen veel in de bus gezeten, maar we hebben "maar" 1 maand visum voor Vietnam en we willen nog veel zien! Er werden heel veel verschillende Halong Bay tours aangeboden waardoor we niet goed wisten welke tour we wilden doen. Iedereen van het hostel was eeg positief over de Castaway tour welke vanuit het hostel georganiseerd werd. Na bijna een andere tour te hebben geboekt zijn we toch op ons gevoel afgegaan en hebben we de Castaway tour geboekt.

Bij de haven aangekomen werden we met een klein bootje naar onze boot gebracht, genaamd Mama’s Boot. Het was een groot wit schip die meer weg had van een zinkende titanic dan van een mooi cruise schip. Op de boot hadden we een eigen kamer met badkamer toegewezen gekregen. Waarschijnlijk de mooiste badkamer tot nu toe!

Na een aantal uur te hebben gevaren, ging het anker uit en was het tijd om te gaan kanoën. Snel bikini aan en maar niet denken aan de kou en regen waar je vrijwillig in gaat zitten. Zolang we in beweging bleven viel de kou mee. De omgeving was heel rustgevend en erg mooi. We hebben zelfs apen gezien tijdens ons tochtje. Na het kanoën snel samen onder de warme douche gesprongen, omdat er maar warm water was voor 1 keer douchen. Toen avondeten. Dat was echt heerlijk. De hele tafel stond vol met van alles, groentes, rijst, noodles, vlees en vis. De avond ging gepaard met drankspelletjes, lelijke foto’s en een Duitse eikel die het wel leuk vond om met Lise haar spijkerbroek aan in het water te springen. Gevolg een zeiknatte stinkende spijkerbroek die de rest van de dagen niet droog meer is geworden.

De dag erna was het tijd om naar het Castaway eiland te gaan. Met een soort van ferry werden we opgehaald en naar het eiland gebracht. Onderweg vaarden we door de floating village, wat er apart uit zag. Bij aankomst op het eiland geluncht en de spullen naar de bungalow gebracht. We slapen met ze alle in 1 bungalow, zonder ramen, deuren of muren. Dus de wind waait lekker door het hutje. De middag bestond uit rotsklimmen, wat veel moeilijker en zwaarder is dan het lijkt, wakeboarden en tubben. Vooral het tubben midden in Halong Bay was super. Helaas waren de douches bij terugkomst koud dus werd het een koude douche. Na het avondeten, wat weer erg lekker was, begonnen de drankspelletjes opnieuw. Dit keer waren ze alleen nog gekker en debieler waardoor we soms even in shock waren. Laten we het erop houden dat het een avond was die we niet snel zullen vergeten.

De volgende en tevens laatste dag van de tour vroeg op om terug te gaan naar Hanoi. Eerst weer naar Mama’s boot, en toen weer de bus in. Deze dag bestond vooral uit reizen. Terug in Hanoi snel douchen en eten, waarna we met de taxi naar het treinstation gingen. Al snel vonden we onze trein naar Hué. We sliepen in een sleeper trein met 6 "bedden". Het werden al snel 9 mensen, aangezien 4 Vietnamezen 1 bedje gebruikten. Omdat we zo moe waren al snel in slaap gevallen en om half 11 ‘s ochtends in Hué aangekomen.

In ons hostel onze natte kleren gewassen en een powernap gedaan waarna we de stad hebben bekeken. De citadel, de verboden stad en de parfum pagoda. Aan de rivier naar de zonsondergang gekeken en met een drakenboot terug naar het centrum. Bij de boot weer even goed onze onderhandelingsskills geoefend, begonnen met $10, uiteindelijk voor $1,50 per persoon met de boot. Voor het avondeten hadden we een restaurant uit de lonley planet bezocht: heerlijk Vietnamees gegeten voor nog geen €6 met zijn tweeën inclusief drankjes. De eigenaar was fotograaf dus we hebben gelijk wat ansichtkaarten met zijn foto's gekocht.

Vandaag geprobeerd uit te slapen, echter werd de rust verstoord door een vrouwtje van het hostel op zoek naar een bikinitopje die wel eens in onze was kon zitten? Nou nee. Inkopen gedaan in de supermarkt voor in de bus: naast onze gebruikelijke pringles en oreo koekjes nu ook stokbrood en smeerkaas. Een prachtige busrit langs rijstvelden en de zee en nu zijn we in Hoi An. Kijken wat dit dorpje ons gaat brengen.

• 14 Maart 2014 - 16:11

Tessel:

Ahh leuk lise! Jammer dat je in halong bay niet zulk mooi weer had maaar alsnog een ervaring denk ik zo. Hoi an is heerlijk! Lekker kleding laten maken en er is een restaurant lighthouse volgens mij wat erg lekker is! Inclusief Nederlandse eigenaar ;) oh en aan het eind van de grote straat met alle kleding winkeltjes vlak bij het water zit volgens mij een hele lekkere cocktail bar. Ik dacht iets Australisch. Veel plezier lieverd

• 14 Maart 2014 - 18:05

Sandra Magnee:

Hoi meiden,

Heerlijk verhaal weer!! Klinkt allemaal fantastisch.... en ophouden over dat lekkere eten. Het water loopt me constant in de mond hahahahaha. Wat een belevenis is dit, meiden!!! Blijf genieten en vooral plezier maken! Dikke xxxx uit Purmerend

• 14 Maart 2014 - 18:56

Tonneke:

Weer een zeer leuk en leerzaam verslag lieverd ben blij dat jullie het naar je zin hebben kusxxxxx

• 14 Maart 2014 - 19:05

Femke:

Superleuk geschreven en leuk om te lezen!!! Volgens mij hebben we dezelfde boottour gedaan als ik de verhalen over de debiele drankspellen zo hoor! Ook de een na laatste zin van oreo koekjes en bussen pringles in de bus komt me zeer bekend voor hahaha. Ontbijt, avondeten of als snack, ze waren altijd handig en lekker in de bus :P. Maar geniet er lekker van en hoe meer je naar beneden hoe, hoe zonniger het wordt als het goed is :D Dikke kusxxx

• 15 Maart 2014 - 11:00

Aglae:

Hoi Trotters

Dat jullie genieten is te" proeven " aan jullie verhaal ! Jammer dat het visum maar 1 maand geldig is ;jullie vliegen door het land . De foto's zijn een vrolijke aanvulling op jullie reis.
    Op naar nieuw avontuur !
    Dirk en Aglae

• 15 Maart 2014 - 13:43

Tante Wil En Ome Arie:

Wat een prachtig verslag en mooie foto,s. Jullie maken wat mee, dit zullen jullie niet snel vergeten, geniet er van .
    Groetjes.

• 25 Juli 2014 - 16:07

Gast:

Vraagje;
    Welk hostel hadden jullie in Hanoi?
    Klinkt goed en ik zoek er nog eentje.

Ik ben hier zo maar aan komen surfen trouwens....

Leuk verslag ook!

• 25 Juli 2014 - 16:22

Lise:

Hee Gast,

Wij zaten in Hanoi Downtown Backpackers, echt een super gezellig hostel als je houdt van een feestje. Er wordt elke avond iets georganiseerd, van beerpong competities tot een BBQ tot themafeesten.
    Helemaal als je alleen reist, vind je hier in mum van tijd nieuwe vrienden.

Succes!

• 20 Augustus 2014 - 15:47

Gast:

Hey!

Ik zie nu je berichtje pas. Ik heb ook al geboekt daar, wel toevallig dat het dezelfde is!

Thanx voor je reactie.